یک راهنمای جامع و مختصر در مورد لامپ هالوژن

شاید زمانی که ادیسون در حال اختراع و جستجوی انرژی برق بود و می خواست به بقیه ثابت کند چنین انرژی وجود دارد، تصورش را هم نمی کرد که انسان های بعد از او بتوانند به وسیله آن کارهای متفاوت و خارق العاده ای انجام دهند. امروز در هر جایی که یک موجود زنده در رفت و آمد است، لامپ ها نیز باید حضور داشته باشند؛ زیرا به کمک آنهاست که می تواند مسیر عبور و مرور را به راحتی مشاهده کرد.

لامپ های زیادی در بازار موجود هستند که یکی از آنها لامپ هالوژن است. در این متن قصد داریم به صورت خلاصه و مختصر در مورد این نوع لامپ و انواع آن نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

لامپ هالوژن چیست؟

لامپ  های هالوژن، لامپ هایی هستند که در آنها رشته هایی از تنگستن به کار گرفته شده و علاوه بر آن، گاز هالوژن فشرده نیز در فضای بسته لامپ وجود دارد. این لامپ ها ممکن است در ظاهر شباهت زیادی به لامپ های رشته ای قدیمی داشته باشند، اما مهم ترین تفاوتی که می توان برای آنها ذکرکرد، بالا بودن عملکرد و بازدهی است.

وقتی کلیدی که مربوط به روشن کردن لامپ هالوژن است را روشن می کنید، جریان برق وارد لامپ می شود. با جاری شدن جریان برق، تنگستن داخل لامپ به واسطه حضور گازهالوژن افزایش حرارت پیدا کرده و در نهایت نیز نور سفیدرنگی از آن ساطع شود. سفید بودن رنگ نوری که از این لامپ در فضا پخش می شود به دلیل ساختار و عملکرد خاص آن می باشد.

انواع لامپ های هالوژنی

  • لامپ های هالوژنی LED
  • لامپ های هالوژنی SMD
  • لامپ های هالوژنی COB

در ادامه در مورد هر یک از این لامپ ها به صورت خلاصه و مختصر نکاتی را ارائه خواهیم کرد.

لامپ های هالوژنی LED

یکی از انواع لامپ های هالوژنی، لامپ هالوژنی LED است. موضوعی که در مورد این نوع لامپ باید بدانید آن  است که چیزی تحت عنوان لامپ های هالوژنی ال ای دی در بازار وجود نداشته و این لامپ، در واقع همان لامپ ال ای دی است و به اشتباه در بازار ایران این دو نوع لامپ را به جای هم به کار می برند. لامپ های ال ای دی از کنار هم قرار گرفتن دیودها به وجود آمده اند. زمانی که جریان برق به دیودها می رسد، نور تولید کرده و می توانند فضا را به خوبی روشن کنند. از جمله مزیت های این نوع لامپ می توان به پایین بودن مصرف انرژی برق اشاره کرد.

لامپ های هالوژنی SMD

لامپ های هالوژنی SMD لامپ هایی هستند که در مکان های متفاوت کاربرد داشته و انجام نورپردازی به کمک آنها با سهولت زیاد در حال انجام شدن است. در گذشته اندازه این لامپ ها بسیار بزرگ بود اما امروزه به واسطه تکنولوژی، سایز و ابعاد آن کاهش پیدا کرده است. در این نوع لامپ، تمام قطعات تشکیل دهنده بر روی یک برد الکترونیکی قرار گرفته اند. از جمله ویژگی های این نوع لامپ می توان کاهش تولید گرما و حرارت، نداشتن خیرگی در نور پخش شده، بالا بودن سرعت روشن شدن لامپ، افزایش عمر لامپ و غیره اشاره کرد.

لامپ های هالوژنی COB

از دیگر انواع لامپ های هالوژنی، لامپ های COB است. در این نوع لامپ نیز تمام تراشه هایی که مخصوص تولید نور هستند بر روی یک برد قرار داده شده اند. تراشه هایی که در این نوع لامپ به کار برده شده بسیار کوچک بوده و به همین دلیل می توان تعداد زیادی از تراشه را بر روی یک مساحت کوچک مشاهده کرد. از جمله ویژگی ها و مزیت های این نوع لامپ نیز می توان به کم بودن مصرف انرژی و کاهش هزینه برق مصرفی، کم بودن میزان گرمای تولید شده، بالا بودن میزان بهره وری، بالا بودن میزان ماندگاری، بالا بودن میزان شدت نور ساطع شده توسط این لامپ و غیره اشاره کرد.

جمع بندی:

در این متن توضیحاتی به صورت مختصر و مفید در مورد لامپ های هالوژن و انواع آن به شما ارائه دادیم و گفتیم یکی از انواع لامپ های هالوژن که به آن لامپ هالوژن ال ای دی گفته می شود در واقع همان لامپ ال ای دی است و لامپ هالوژن نیست و این مورد به صورت اشتباه در بین فروشندگان و مردم جا افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *