چراغ ریلی چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ ریلی
یکی از ضروری ترین وسایل و تجهیزات الکترونیکی که جهت روشنایی و دکور منازل استفاده می شود چراغ ریلی می باشد. با پیشرفت معماری و توجه بیش از پیش به دکوراسیون و طراحی های داخلی و حتی خارجی ساختمان استفاده از انواع مختلفی از چراغ های روشنایی گسترش یافت. در سال های اخیر بسته به محیط مورد نظر و کاربری مکان ها، از تجهیزاتی جهت نورپردازی استفاده می شود که تاثیرات روانی بر افراد بگذارد. یکی از اقتصادی ترین و کاربردی ترین چراغ ها، چراغ ریلی می باشد که قابلیت استفاده در فروشگاه ها، نمایشگاه ها، منازل، و حتی محیط های اداری را دارد. از این چراغ ها می توان به صورت سقفی، دیواری و روی زمین استفاده نمود و قابلیت چرخش و تنظیم زاویه نور دهی را دارند. در هنگام نصب باید به اندازه ریل توجه نمود تا تحمل تعداد و نوع لامپ ها را داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این چراغ های کاربردی بیشتر آشنا شوید.

چراغ ریلی چیست؟

چراغ ریلی یا track lighting به چراغ ها یا لامپ هایی می گویند بر روی یک خط و یا ریل قرار می گیرند. اندازه ها ریل ها معمولا از یک متر بیشتر است و چراغ ها در فاصله های منظمی از یکدیگر واقع گردیده است. از مزایای اصلی این چراغ ها قابلیت تنظیم و چرخش نور به سمت دلخواه می باشد. این چراغ ها را بدون ریل نیز می توانید در سقف و یا دیوار نصب کنید.

 

نورپردازی با چراغ ریلی

چراغ ریلی را بیشتر در محیط هایی استفاده می کنند که سقف بلندی داشته باشد، در عین حال قابلیت استفاده در هر فضایی را دارد. در هنگام انتخاب کالا به اندازه ریل، رنگ، طرح، شدت نور دهی و محل نصب آن باید توجه نمود. همچنین سیم کشی فضا باید به نحوی باشد که با ریل ها هماهنگی داشته باشد تا تامین انرژی به خوبی انجام گیرد. جهت نورپردازی باید از انواع متفاوتی از لامپ ها استفاده نمود تا شکل های متنوعی از نور دهی را ایجاد کند.

در چراغ های ریلی از لامپ های رشته ای، متال، ال ای دی، COB و SMD استفاده می شود. با به کار گیری این نوع از چراغ ها از به روزترین شیوه های نورپردازی استفاده می کنید. می توانید با هماهنگ کردن آن با معماری ساختمان فضای زیبایی را به وجود آورید. منابع نوری در این چراغ ها بر روی یک ریل و در یک راستا و مسیر قرار می گیرند و در کنار هم جای گذاری می شوند. لازم به ذکر است که این ریل ها باید به گونه ای باشند تا علاوه بر انتقال برق قابلیت تحمل وزن چراغ ها را نیز داشته باشند.

کاربرد چراغ های ریلی

در فروشگاه ها، گالری ها، مغازه ها و مزون ها از چراغ های ریلی استفاده زیادی می شود که علت آن تنظیم زاویه تابش و نمایش بهتر محصولات می باشد. هنگامی که نیاز دارید برخی از عناصر به صورت موضعی تابش نور داشته باشند این چراغ ها بهترین گزینه هستند. چرخش چراغ ریلی باعث شده است که استفاده زیادی در گالری ها داشته باشند و جهت نورپردازی بر روی تابلو ها استفاده شوند. نور اختصاصی در ارائه و تبلیغ محصول نقش بسیار خوبی ایفا می کند، این نور ها قابلیت جا به جایی به همه جهات را دارند.

 

انواع track lighting

از انواع متفاوت چراغ های ریلی می توان به چراغ های ریلی استاندارد و چراغ های مونوریل اشاره کرد. در نمونه استاندارد یا معمولی ریل به شکل یک میله و عمدتا توخالی است و و چراغ ها در داخل آن قرار می گیرد. با برقراری جریان برق در داخل می توانید چراغ ها را در هر نقطه از ریل جا به جا کنید چرا که پایه لامپ ها با اتصالات ریل در تماس مستقیم می باشد. به ریل ها بر حسب کاربرد و نیاز می توان شکل های خاصی داد و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت. ریل ها از لحاظ کارایی با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند و در انواع J، H و L موجود می باشند.

چراغ های مونوریل از ریل های نواری تشکیل شده اند که بسیار باریک و منعطف هستند. این نوع از چراغ ها به سمت پایین قرار می گیرند و آویز هستند، ریل های آنها قابلیت خم کردن تا 30 درجه را خواهند داشت اما چراغ ریلی به صورت 360 درجه چرخش دارد. چراغ های به کار رفته در این محصول مصرف بسیار کمی دارند و در عین حال روشنایی بسیار خوبی دارند.

 

مزیت این محصول

در دکوراسیون های مدرن از این چراغ ها استفاده زیادی می کنند که دلیل آن کاربردی تر بودن نسبت به لوستر ها و یا سایر نمونه های چراغ ها می باشد. تنطیمات این چراغ ها را می توان به گونه ای انجام داد که هر چراغ کلیدی جداگانه و مجزا داشته باشد. چراغ ها را می توان در جهات مختلف تنظیم کرد، به عنوان مثال یک چراغ را به سمت راست و دیگری را به سمت چپ چرخاند. این چراغ ها برای نورپردازی های هدفمند بسیار مناسب می باشد و نوری ملایم و زیبا را به محل مورد نظر تابش می کنند. با تنظیم کردن چراغ، تمام سایه های موجود در محیط را از بین خواهید برد. این چراغ ها منعطف هستند و دست شما را برای نور دهی کاملا باز می گذارند. این محصول در رنگ های مختلفی از جمله طلایی و سفید موجود می باشد.

 

نقش ریل در طول عمر محصول

یکی از مواردی که تاثیر مستقیم در ماندگاری و طول عمر این چراغ ها دارد، ریل های آنها است. ریل های استاندارد با گذشت زمان دچار افتادگی و تغییر شکل نخواهند شد. به دلیل استفاده از تسمه های مسی در محصول احتمال حریق در آن بسیار پایین می باشد. در هنگام نصب به محل قرار گیری و نوع چراغ های به کار رفته در ریل ها دقت داشته باشید. ریل ها باید تحمل لامپ ها را از لحاظ ابعاد و تعداد داشته باشند. توجه به سیم کشی ساختمان نیز بسیار اهمیت دارد و باید با ریل ها هماهنگی داشته باشد و تامین انرژی را به خوبی انجام دهد. ریل ها برای حرکت لامپ ها و تغییر زاویه نور دهی اهمیت بالایی دارند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *