عوامل موثر بر قیمت کابل برق کدامند؟

زمانی که بخواهید اقدام به خرید کابل کنید، اطلاع از قیمت کابل برق است. از آنجا که کابل های برق انواع مختلفی دارند و هر کدام برای کاربری خاصی طراحی شده است، در زمان خرید باید گزینه های مناسب را انتخاب کنید. در این میان عوامل موثر بر قیمت کابل برق نیز اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه فاکتورهایی بر قیمت کابل تاثیر دارد.

فاکتورهای موثر بر قیمت کابل برق

فاکتورهای موثر بر قیمت کابل برق

زمانی که بخواهید اقدام به خرید قیمت کابل 20 کیلو ولت یا هر نوع کابل دیگری کنید برای محاسبه قیمت باید عوامل مختلفی را درنظر بگیرید. از مهمترین عوامل موثر بر قیمت کابل برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد اولیه در تولید کابل:

یکی از مهمترین عواملی که بر قیمت کابل های برق تاثیر مستقیم دارد مواد اولیه ای است که در تولید آن استفاده شده است. این مواد اولیه نه تنها در قیمت که بر کیفیت کابل نیز تاثیر دارد. هرچه متریال به کاررفته در تولید کابل مرغوب تر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. انواع مواد اولیه و آلیاژ بکار رفته در کابل عواملی است که قیمت کابل را تحت تاثیر قرار می دهد.

میزان مواد اولیه استفاده شده در کابل:

علاوه بر کیفیت مواد اولیه میزان استفاده از آن نیز می تواند بر عملکرد و قیمت کابل تاثیر گذار باشد. به طور مثال حجم بیشتر مس استفاده شده در کابل قدرت رسانایی آن را افزایش می دهد در حالی که اگر مس کمتری در آن استفاده شود بر ضخامت و عملکرد آن و در نتیجه بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

هزینه های تمام شده تولید:

تولید کابل نیازمند محاسبه دستمزد نیروی انسانی، حمل و نقل، بسته بندی و… است. هر کدام از این فاکتورها بر قیمت تولید کابل تاثیر دارد و می تواند باعث کاهش یا افزایش آن شود.

عایق بکار رفته در کابل:

عایق انواع کابل می تواند متفاوت باشد و همین موضوع بر قیمت آن تاثیر دارد. استفاده از پی وی سی یا XLPE می تواند قیمت کابل را افزایش دهد. پی وی سی نوع معمولی در مقابل کابل های آرموردار XLPE است.

ضخامت آبکاری:

فاکتور موثر دیگر در قیمت کابل مربوط به ضخامت آبکاری است. از آنجا که آبکاری کابل ها با نقره انجام می شود و نقره از فلزات گرانبها محسوب می شود هر چه میزان نقره در آبکاری بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد.

عملکرد کابل:

همانطور که می دانید کابل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارد. اگرچه ممکن است از نظر ظاهری کابل ها شبیه باشند اما در روند تولید تفاوت زیادی دارند و همین موضوع بر قیمت کابل تاثیر دارد.

هزینه های تست و آزمایش:

زمانی که کابل تولید می شود بخشی از آن برای تست سلامت و عملکرد مورد استفاده است. این تست در کارخانه ها انجام می شود و طبیعتا تست های عملکرد کابل می تواند نشان دهنده عملکرد قابل قبول و کیفیت بالای کابل ها باشد. تولید این کابل ها قابل اعتماد تر برای مشتریان است از همین رو از علائم و نشانه های خاصی روی آن استفاده می شود.

هزینه های سربار:

زمانی که قیمت نهایی کابل محاسبه و تعیین می شود برخی موارد دیگر نیز می تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد که به آن هزینه های سربار گفته می شود. مثل هزینه های دفتر، فروش یا تاییدیه هایی که در نهایت محصول را به دست مشتری می رساند.

 

شرکت سازنده کابل:

در میان عوامل موثر بر قیمت انواع کابل برند آن نیز تاثیر زیادی دارد. برندهای شناخته شده کابل طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به شرکت های ناشناخته دارند. به طور مثال قیمت کابل همدان  در مقایسه با انواع کابل های ناآشنا قیمت بیشتری دارد. چرا که مشتری به خوبی با کیفیت و عملکرد کابل های این برند آشنا است.

تاثیر نوع کابل بر قیمت کابل برق

تاثیر نوع کابل بر قیمت کابل برق

پس از بررسی عوامل موثر بر قیمت کابل برق نوبت به معرفی انواع کابل می رسد. در فرایند تولید انواع کابل نیز این عوامل دخیلی هستند و در نهایت همین موضوع باعث می شود تا برخی از انواع کابل گرانتر یا ارزانتر از بقیه باشد.

دسته بندی کابل ها بر اساس فاکتورهای مختلف صورت می گیرد. به طور مثال انواع کابل از نظر عایق، از نظر جنس هسته، براساس نحوه نصب، براساس کاربرد و… از جمله دسته بندی های انواع کابل می باشد. در دسته بندی کلی کابل ها بر اساس ولتاژ دسته بندی می شوند که شامل موارد زیر می شود:

فشار ضعیف:

این کابل ها که با علامت اختصاری LV شناخته می شود. این کابل مصارف خانگی، تابلوهای برق، صنایع عمومی وزیرساختها مورد استفاده است و در زمره ارزانترین کابل ها به شمار می آید. در این دسته از کابل ها می توان انواع ضد آتش و مقاوم در برابر حریق را مشاهده کرد. این کابل ها شامل زره پوش، لاستیکی، بدون هالوژن، مقاوم د برابر حریق، ابزار دقیق، خورشیدی، مخصوص و آلومینیومی است.

کابل های فشار متوسط:

این کابل ها که مدیوم ولتاژ هستند و با علامت اختصاری MV شناخته می شود قیمت متوسطی دارد. از این نوع کابل برای توزیع برق شهری و صنعتی استفاده می شود.

کابل های فشار قوی:

که با علامت اختصاری HV نشان داده می شود برای انتقال و توزیع برق شهری و صنایع گسترده مورد استفاده است. این کابل ها در زمره کابل های گران به شمار می آید.

به طور مثال انواع کابل بر اساس عملکرد آن  عبارت است از:

کابل های جفت پیچ خورده:

این کابل ها برای انتقال داده ها و اطلاعات مورد استفاده است از همین رو در صنعت مخابرات و ارتباطات کاربرد دارد.

کابل هایی با چند رسانا:

در این کابل ها تعداد 2 یا بیشتر هادی با عایق بندی تعبیه شده و سیگنال ها را به صورت یکپارچه منتقل می کند.

کابل های کواکسیال:

این کابل های تک هادی توسط یک فویل خارجی احاطه شده و علاوه بر آن لایه های عایقی از آن محافظت می کند. این کابل ها برای تلویزیون استفاده می شود.

 

در صورتی که قصد خرید انواع کابل را دارید می توانید از طریق شرکت برق زوم نمایندگی رسمی برندهای معتبر انواع سیم و کابل برق اقدام کنید. این فروشگاه شرایط خرید آنلاین را نیز برای مشتریان فراهم کرده است.

 

سوالات متداول

کابل برق شامل چه اجزایی است؟

زمانی که بخواهید کابل برق را بشناسید باید اجزای آن را بدانید. اجزای کابل برق عبارت است از هادی رسانا، غلاف یا عایق، زره یا حفاظ مکانیکی و حفاظت الکتریکی.

عوامل موثر بر قیمت کابل برق چیست؟

هزینه تولید، مواد اولیه به کار رفته در تولید، میزان مواد به کار رفته در تولید کابل، نوع عایق، ضخامت آبکاری کابل، عملکرد کابل، هزینه های تست و آزمایش و هزینه های سربار از مهمترین عواملی است که بر قیمت کابل تاثیر مستقیم دارد.

کابل ها بر چه اساسی دسته بندی می شوند؟

عملکرد، کاربرد، نحوه نصب، جنس هسته، جنس عایق از مهمترین فاکتورهای دسته بندی انواع کابل به شمار می آید.

سیم و کابل در چه مواردی با هم تفاوت دارند؟

میزان تحمل ولتاژ، سطح مقطع، مقاومت، ضخامت، وزن و عایق از مهمترین فاکتورهای تمایز سیم با کابل های برق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *