توضیحی جامع در مورد لامپ هالوژن

اگر کمی با وسعت عناصر نورپردازی و محصولات روشنایی آشنایی داشته باشید حتما آگاه هستید که چه حجم وسیعی از انواع مختلف این عناصر و محصولات وجود دارد. در بین این حجم از محصولات لازم هست تا انتخابی صحیح نسبت به نیازمان را داشته باشیم.حالا برای اینکه بتوانیم لامپ های هالوژن را بهتر درک کنیم لازم هست تا کمی با عنصر هالوژن آشنایی داشته باشیم.

هالوژن چیست؟

هالوژن یک عنصر تک ظرفیتی که میتواند یون های منفی را به راحتی تشکیل دهد. در حال حاضر پنج نوع هالوژن کشف شده و در طبیعت یافت میشود که نام آنها:فلوئور، کلر، برم، ید و آستاتین هستند. جالب است بدانید که در لامپ های هالوژنی فقط از دو عنصر آن یعنی ید و برم استفاده میشود.

لامپ هالوژن چیست؟

لامپ هالوژن که با نام های لامپ هالوژن کوارتز و هالوژن تنگستن نیز شناخته می شود، یک نوع پیشرفته از لامپ های هالوژنی به شمار میرود.نمونه استفاده آن در روشنایی آسانسور هست که به احتمال زیاد به آن توجه کرده اید. نوع دیگر این لامپ ها، پنل های توکار و روکار هستند که کاربرد آنها در سقف منازل، روی کناف ها و گاها زیر کابینت ها استفاده میشود و یک حالت تزئینی را به محیط میدهد. البته امروزه این لامپ ها و پنل ها در ساختمان های اداری ، کافه ها و رستوران ها نیز بسیار استفاده میشوند.و اگر کسی بخواهد نمای ساختمانش را حالت تزئینی در بیاورند لامپ هالوژن یکی از مواردی است که حتما از آن استفاده میشود.

شناخت لامپ های هالوژن با مراد برقی

تولید اولین لامپ های هالوژن در چه سالی بود؟

با اختراع لامپ توسط توماس ادیسون بزرگ و طراحی لامپ هایی که بتواند در استفاده عموم مردم قرار گیرد،لامپ های رشته ای در سال 1880 وارد بازار و آماده عرضه به مردم شدند. این موضوع باعث تحولات بزرگی  در شیوه زندگی مردم آن زمان شد و همین مسئله باعث اختراعات متعددی نیز شد.

پس از گذشت هفتاد و پنج سال از اختراع لامپ رشته ای،لامپ های هالوژن توسط المر فردریش و امت وایلی در سال 1955 اختراع گردید. البته قبل از این دو فرد تلاش هایی برای اختراع و تولید این نوع لامپ صورت گرفته شده بود که به دلیل سیاه شدن حباب لامپ حین ساتفاده بی نتیجه بود. تا اینکه این دو فرد توانستند با استفاده از مقدار کمی ید در اطراف تنگستن، از سیاه شدن لامپ جلوگیری کنند.

پس از اختراع و تولید این نوع لامپ ها، انواع مختلفی از لامپ ها نیز به وجود آمد. جالب است بدانید اولین شرکتی که با کمک مخترعین آن وارد بازار کرد شرکتی به نام “جنرال الکتریک” بود.

انواع لامپ های هالوژن کدامند؟

لامپ هالوژن ال ای دی(LED):

در لامپ های هالوژنی ال ای دی تولید نور از سمت دیود ها انجام میگیرد.میزان نور دهی آنها به تعداد و قدرت لامپ های ال ای دی آن است.از ویژگی های اصلی این لامپ ها می توان به مصرف کم برق، تولید گرمای کمتر، قابلیت استفاده از دکوراتیو و همچنین عدم ایجاد اشعه های مضر فرابنفش و فروسرخ اشاره کرد.

انواع لامپ هالوژن مراد برقی

لامپ هالوژن اس ام دی (SMD):

همانطور که از نام آنها مشخص است در این نوع از لامپ های هالوژن از تکنولوژی اس ام دی به کار گرفته شده که در حین استفاده کم برق(کم مصرف بودن) میزان نور بالا و قابل توجهی را به محیط عرضه میکند. این لامپ ها از ic  های پایه کوتاه استفاده میکنند که بدون سوراخ کردن روی برد قرار میگیرند.این لامپ تولید گرمای کمتری نسبت به بقیه مدل های لامپ هالوژن دارد.

لامپ هالوژن سی او بی (COB):

در این نوع از لامپ ها چیپ های چیپ های الکترونیکی به کار رفته است. لامپ هالوژن سی او بی علاوه بر میزان مصرف پایین برق و قیمت مناسب از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

 

COB یا SMD ؟

پاسخ این سوال وابسته به نوع نیاز شما به لامپ های هالوژن است.اگر میخواهید لامپ هالوژنی با عمر بالا و توانایی استفاده روکار و توکار ( که در مواردی بتواند تغییر رنگ نیز بدهد) داشته باشید باید از لامپ های smd استفاده کنید. و اگر موقعیت مد نظر شما مصرف کم و در عین حال نوردهی زیاد هست پیشنهاد ما به شما استفاده از لامپ هالوژن cob است.

 

بعد از اینکه این محصولات روشنایی بر سر زبان ها افتادند و به تولید انبوه رسیدند شما برای تهیه و خرید انواع لامپ های هالوژن نیاز نیست تا کلی وقت صرف کنید تا یک لامپ هالوژن مناسب پیدا کنید. امروزه هر فروشگاه لوازم روشنایی و الکتریکی ای چندین نوع و برند لامپ هالوژن را ساپورت میکند. گروه روشنایی مراد برقی نیز تلاش کرده تا بهترین و ارزان ترین لامپ های هالوژن را برای شما عزیزان فراهم کند. لازم به ذکر است که تمامی لامپ های هالوژن فروشگاه مراد برقی دارای ضمانت بوده تا شما خریدی مطمئن و با خیال راحت را تجربه کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *