انواع پروژکتور ال‌ای‌دی

انواع پروژکتو ال ای دی

پروژکتور‌ها از سال‌ها پیش برای روشنایی محیط‌های بزرگ مانند سوله‌ها، کارگاه‌ها و برخی فروشگاه‌های وسیع استفاده می‌شدند. نسل قبلی این پروژکتور‌ها متال هالید، بخار سدیم و جیوه نام داشتند. اما آخرین نسل پروژکتور‌ها، پروژکتور‌های ال‌ای‌دی هستند. پروژکتور‌ ال‌ای‌دی نور‌ بسیار بیشتر، عمر بسیار بالاتر (بین 6 تا 8 سال)، رنگ‌های مختلف و مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به نسل قبلی خود دارند. به همین دلیل این محصول بسیار محبوب می‌باشد.

پروژکتور ال‌ای‌دی دارای 3 نوع پاور ال‌ای‌دی، سی‌او‌بی و اس‌ام‌دی می‌باشد که قصد داریم انواع پروژکتور‌های ال‌ای‌دی را بررسی نماییم.

پاور ال‌ای‌دی (power led)

این نوع پروژکتور به دلیل پخش یکدست نور برای معابر و مناطق وسیع مانند دیوار‌ها، محوطه‌های بزرگ مانند پارک‌ها کاربرد دارد همچنین به دلیل رنگ‌بندی مختلف طیف‌های نوری برای زیبایی نیز استفاده می‌شود. هسته اصلی این ال‌ای‌دی‌ها را یک چیپ مربعی تشکیل می‌دهد.

ظرفیت این ال‌ای‌دی‌ها از یک تا سه وات هستند. این ال‌ای‌دی‌ها قابلیت اضافه‌کردن لنز را در صورت نیاز دارند همچنین می‌توان زاویه پروژکتور‌ها را تا 120 درجه جهت سهولت استفاده تنظیم نمود. گرچه در صورت عدم نصب لنز می‌توان زاویه را تا 170 درجه نیز تنظیم کرد. البته میزان زاویه هر پروژکتور متفاوت است پس هنگام خرید به زاویه پروژکتور دقت کنید. در نظر داشته باشید اگر مثلاً قصد خرید پروژکتوری 70 وات دارید یعنی این پروژکتور از 70 عدد ال‌ای‌دی یک وات تشکیل شده است.

پروکتور ال ای دی
پروکتور ال ای دی

 

سی‌او‌بی (COB)

این نوع پروژکتور‌ها از چندین ال‌ای‌دی cob تشکیل شده است که هر سی‌او‌بی از چند چیپ جداگانه که به‌صورت موازی هستند جهت پخش نور استفاده می‌کند. قدرت پروژکتور‌های سی‌او‌بی از 5 تا 1000 وات متغیر می‌باشد. سی‌او‌بی‌ها خود به دو دسته با لنز و بدون لنز تقسیم می‌شوند. در مکان‌های خیلی وسیع و جاهایی که نیاز به نور زیادی دارند باید از مدل بدون لنز و کاسه چراغ‌دار استفاده شود. مدل لنز دار این پروژکتور‌ها قابلیت محدودکردن پخش نور را دارند. همچنین سی‌او‌بی‌ها به دلیل تولید گرمای زیادتر نسبت به بقیه پروژکتور‌ها، عمر مفید پایین‌تری را دارند. گرچه همین امر باعث شده سی‌او‌بی‌ها از قیمت پایین‌تری برخوردار باشند.

پروکتور ال ای دی
پروکتور ال ای دی

اس‌ام‌دی(SMD)

اس‌ام‌دی از کنارهم قرار گرفتن تعداد زیادی ال‌ای‌دی  تا حداکثر 3 وات تشکیل شده است. اس‌ام‌دی‌ها از لنز و کاسه چراغ برخوردار نیستند و برد روشنایی آن‌ها تا مسافت‌های کوتاه می‌باشد همچنین حداکثر تا 170 درجه پخش دارند.

پروکتور ال ای دی
پروکتور ال ای دی

قبل از تهیه پروژکتور ال‌ای‌دی به نکات زیر توجه کنید:

  • برای انتخاب قدرت پروژکتور ال‌ای‌دی فضای موردنظر و فاصله منبع نور مهم‌ترین عوامل انتخاب قدرت و توان پروژکتور هستند.
  • در خرید ال‌ای‌دی‌ها علاوه بر قدرت به‌شدت نور که بر حسب لومن می‌باشد دقت کنید. ممکن است چند پروژکتور توان یکسان اما شدت نور متفاوتی داشته باشند.
  • در صورتی که در محل نصب پروژکتور احتمال خیس شدن یا گردوغبار شدید وجود دارد از پروژکتور‌های دارای گواهی IP65 استفاده کنید. این پروژکتور‌ها در برابر گردوغبار و آب مقاوم هستند.
  • عمر مفید پروژکتور‌ها در صورتی که در محل ایده‌آل نصب شوند و از کیفیت مناسبی برخوردار باشند چیزی در حدود 50 هزار ساعت (10 سال) عمر می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *