همه چیز درباره تاثیر نور بر بدن

اگر بخواهیم در رابطه با تاثیر نور بر بدن صحبت کنیم باید با این مقدمه شروع کنیم که هر شیء که به چشم ما می آید و دیده می شود، روندی را طی می کند تا به چشم ما برسد و این روند چیست؟ بله، با تابش نور بر اشیاء و انعکاس آن نور به سوی چشم ماست که می توانیم اشیاء و اجسام اطراف خود را ببینیم. بنا بر این انسان در تمام طول تاریخ و تقریبا در اکثر زندگی فردی خود با نور و پرتو های آن درگیر بوده است و از آن در جهت سهولت کار خود و زندگی بهتر خود بهره برده است. نور دو منشاء طبیعی و مصنوعی دارد. قطعا و حتما مهم ترین منبع نور کره زمین خورشید تابنده است، ستاره ای در مرکزیت منظومه شمسی که در واقع و در اولین وهله دلیل زنده ماندن ما بر زمین است. دیگر منبع نور که طبیعی است و تا قبل از اختراع لامپ بر زندگانی ما انسان ها موثر بوده است، آتش است. آتش علاوه بر نور به بشر گرما نیز می داده که انسان از این ویژگی در جهت پخت و پز نیز استفاده می کند و اما دسته دوم نور ها، نور های مصنوعی هستند. می توان گفت با اختراع لامپ، چرخه جدیدی در زندگی آدمی ایجاد شد و نور های مصنوعی نیز تاثیرات خود را بر زندگی ما اعمال کردند.

نور خورشید در نیمی از زندگی ما بر ما می تابد و در نیمه دیگر شبانه روز نیز نور خورشید را توسط انعکاسش در ماه داریم. اما تاثیر نور بر بدن چیست؟ همانطور که سخن رفت اولین و مهم ترین اثر نور خورشید زندگی بخشی به ماست و اگر خورشید نبود،‌ حیاتی هم در کره زمین وجود نداشت. اما تاثیرات خوب و بد موجود در نور آفتاب را نمی شود کتمان کرد.

همه چیز درباره تاثیر نور بر بدن

تاثیر نور بر بدن ما (خورشید)

چندی از مزایای نور خورشید به این شرح است:

نور خورشید باعث می شود که جذب ویتامین دی در بدن اتفاق بیفتد و این امر باعث سلامت ما انسان ها و تبعا حال بهتر و سرزندگی بیشتر در ما می شود. نور می تواند به قدری کم به از بین بردن جوش ها و مشکلات پوستی کمک کند که البته بسته به نوع مشکل این تاثیر متفاوت است. بر اساس تحقیقات انجام شده دوری از خورشید همانقدر می تواند آسیب زا باشد که استفاده از سیگار می تواند به ما ضرر بزند. امید به زندگی در افراد دور از خورشید کم تر است و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، ام اس و… بیشتر. همچنین نور خورشید چرخه بدن را تنظیم می کند و در نتیجه باعث خواب بهتر و مفید تر ما می شود. این مواردی از تاثیر نور بر بدن است که به تجمیل گفته شد.

موارد منفی تاثیر نور بر بدن

اما آسیب ها و تاثیر های بد خورشید بر بدن نیز به این شکل است:

خب شاید آنچه اول از همه به ذهن ما به عنوان تانیر نور بر بدن می رسد آسیب به پوست باشد. آفتاب در مناطق مختلف با زوایا و شدت های مختلف می تابد اما آنچه مسلم است آفتاب در سطوح مختلف و در اثر مجاورت بسیار با افتاب می تواند به پوست ما آسیب بزند. مثلا باعث لک های ریز و درشت در صورت شود و یا مسبب سوختگی و قرمزشدگی در پوست صورت و بدن شود. در کل می توان گفت خیلی از عوامل پیری پوست توسط اشعه های آفتاب بر پوست ما ایجاد می شود. از طرفی نور آفتاب می تواند به تشدید مشکلات چشمی دامن بزند یا ایجاد مشکلاتی برای چشم ما بکند.

همه چیز درباره تاثیر نور بر بدن

تاثیر نور بر بدن ما (مصنوعی)

از زمانی که لامپ اختراع شد یا کلی تر بگوییم ما به دنیای مدرن پا گذاشتیم اختلالاتی در زندگی و نظم زندگی ما ایجاد شد. یکی از این موارد ورود نور مصنوعی به زندگی ما بود. این نور های مصنوعی با روشن کردن شب های ما باعث می شوند که نظم بدن یا به قولی ساعت بدن به هم بریزد و مثلا بعد از مدتی می تواند اختلال در خواب ایجاد کند. همچنین انواعی از لامپ ها و چراغ ها تولید می شوند که می توانند برای ما و بدن ما مشکلاتی را ایجاد کنند اما جدیدا گونه هایی از لامپ ها ساخته می شوند که با طراحی های مخصوص خود از آسیب آن ها کم می کنند. مواردی مانند پروژکتور ال ای دی با ساختاری کمی متفاوت از لامپ های معمولی درصد آسیب چراغ ها را کم می کند. از طرفی بعضی از لامپ ها در جهت درمانی نیز استفاده می شود. مثلا کودکان نارسی که در زیر مهتابی قرار می گیرند تا رشد لازم را پیدا کنند و یا درمانی در آن ها صورت بگیرد.

همه چیز درباره تاثیر نور بر بدن

به عنوان جمع بندی می توان گفت نور خورشید و نور مصنوعی بر بدن ما تاثیراتی می گذارند که بعضا خوب و بعضا بدند و این ما هستیم که باید با توجه به آسیب ها و مزایای این نور ها رفتار کنیم. امید است که استفاده کافی را از متن پیش رو برده باشید.

منبع: مراد برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *