تاریخچه ریسه شلنگی را بدانید

تاریخچه ریسه شلنگی

ریسه شلنگی یک نوع لامپ LED است که در روشنایی ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف کاربرد دارد. جنبه‌ی نور رسانی ریسه شلنگی معمولا تزئینی است. ریسه‌های امروزی اغلب دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند. همچنین دارای مدل‌های متنوع و رنگ‌ها‌ی مختلف هستند.

ریسه شلنگی دارای انواع مختلفی است. معمولا ریسه شلنگی از یک صفحه تشکیل شده که بر روی آن چیپ‌های LED وجود دارند. در این مطلب به تاریخچه و سیر روند تکامل ریسه‌ها می‌پردازیم.

 

روند تکامل LED و ساخت ریسه شلنگی

تعیین زمان دقیق به وجود آمدن ریسه شلنگی کار آسانی نیست. هرچند، بیشتر گواهی‌های ثبت اختراع ریسه شلنگی از سال 2000 میلادی به بعد ثبت شده اند. ریسه‌ها و ریسه‌های شلنگی خود نوعی لامپ LED محسوب می‌شوند. برای بررسی تاریخچه به وجود آمدن ریسه، ابتدا نگاهی مختصر به اختراع لامپ‌های LED می‌اندازیم.

در سال 1961 رابرت بیارد و همکارش گری پیت‌من، در حالی که مشغول کار بر روی برخی سازه‌های الکتریکی در تگزاس بودند، لامپی LED با امواج فروسرخ ساختند. این لامپ به دلیل اندازه بسیار کوچکی که داشت، فاقد کارایی برای استفاده روزمره بود.

یک سال پس از آن، یعنی در سال 1962، نیک هالونیالک، معروف به پدر دیودهای نوری،لامپی LED اختراع کرد که نور قرمز قابل مشاهده منتشر می‌کرد.

با گذر زمان در طی سال‌های دهه شصت میلادی، محققان و مهندسان به تحقیقات خود در این زمینه ادامه دادند. هدف آنها به وجود آوردن نیمه رساناهایی بود که در تولید LED به آنها کمک کند؛ یعنی بازدهی بالاتر به همراه نور بیشتر داشته باشد. استفاده از مواد گوناگون در طی این آزمایشات نتیجه جالبی به دنبال داشت و باعث تولید رنگ‌های نارنجی و قرمز روشن شد.

در سال 1972، ام جورج کارفورد در حالی که در شرکت مونسانتو مشغول کار بر روی دیودها بود، از یک دیود سبز و آبی استفاده کرد تا دیودی با رنگ زرد روشن بسازد. همچنین، کارفورد نوعی LED اختراع کرد که ده برابر پر نورتر از لامپی بود که هالونیاک ده سال قبل اختراع کرده بود. به این ترتیب، مونسانتو به اولین شرکتی تبدیل شد که تولید انبوه لامپ‌های LED را انجام داد.

 

تاریخچه ریسه شلنگی

اختراع ریسه‌ها

مراحلی که در بالا ذکر شد، به دانشمندان کمک کرد که در طی اصلاح و بهینه کردن LEDها به اختراع ریسه‌های شلنگی برسند. به وجود آمدن این لامپ‌ها در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌های مختلف تغییر بسیاری ایجاد کرد. امروزه در در منازل مسکونی، فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، مغازه‌ها و حتی کافه‌ها از انواع مختلف ریسه‌ها استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید که هر کدام از انواع ریسه‌های شلنگی مزایای خاص خود را داشته و هیچ کدام بی‌عیب و نقص نیستند. انواع متفاوت ریسه‌ها کاربردهای مختلفی دارند و در موارد متفاوت استفاده می‌شوند.

 

 

تاریخچه ریسه شلنگی

همانطور که در بالا ذکر شد، تعیین زمان دقیق اختراع ریسه شلنگی کار دشواری است. در اوایل سال 2000 تکامل لامپ‌های LED امکان استفاده از آنها در امور مختلف به وجود آمد. تا سال 2012 بیشتر ریسه‌های شلنگی در کشور چین ساخته می‌شدند. پس از آن شرکت‌ها و کارخانه‌های دیگری در سایر کشورها شروع به تولید ریسه‌ شلنگی کردند.

  • نسل اولیه ریسه‌ها

نسل اولیه ریسه‌ها و ریسه شلنگی در سال‌های 2005 تا 2010 به بازار مصرف معرفی شد اما چندان مورد استقبال واقع نشد. در سال 2010 مقامات امنیتی اروپایی از جمله آژانس مواد شیمیایی و امنیت فنلاند اعلام کردند که باید خطر جریان الکتریکی در ریسه‌های LED را کاهش داد و از بروز مشکلات مربوط به آن‌ها جلوگیری کرد. این موضوع اشاره به مواقعی دارد که انتهای یک ریسه شلنگی به دستگاه نورافکن متصل شده باشد و انتهای دیگر آن آزاد باشد. این حالت باعث عبور انرژی بسیاری از ریسه می‌شود. به دلیل برخی مشکلاتی که نسل اول ریسه‌ها داشتند، استفاده از آنها ممنوع شد. هرچند، هنوز برخی شرکت‌ها در بازار تولید وجود دارند که ریسه‌های نسل اول را تولید می‌کنند.

  • نسل دوم ریسه‌ها

نسل دوم ریسه شلنگی پس از سال 2010 به تدریج در میان مردم محبوب شدند. این ریسه‌ها در کشورهای منطقه اسکاندیناوی با استقبال ویژه‌ای مواجه شدند. در نسل دوم ریسه‌ها، خطر مشکلات فنی هنگام نصب مانند شوک الکتریکی کاهش یافت. این مشکل که در ریسه‌های نسل یک وجود داشت، به وسیله قرار دادن یک رابط الکتریکی مناسب در ابتدای ریسه شلنگی رفع شد. نور منتشر شده توسط ریسه شلنگی، پرتو مانند است؛ به همین دلیل، نور پردازی در این نوع از ریسه‌ها در مقایسه با لامپ‌های LED معمولی و فلورسانس بهینه‌تر است. برخی از لامپ‌های فلورسانس نور را با شدت کم‌تری به اطراف پخش می‌‌کنند و برخی از آنها نیز نور رسانی را فقط به سمت پایین و نه اطراف خود انجام می‌دهند. این در حالی است که ریسه‌های امروزی و بخصوص ریسه‌ شلنگی، نور را به طور یکنواخت منتشر می‌کنند و مصرف انرژی الکتریکی کمتری دارند.

 

  • نسل سوم ریسه‌ها

نسل سوم ریسه‌ها و ریسه‌های شلنگی هم اکنون به تولید انبوه می‌رسند و در بازار به آسانی یافت می‌شوند. در این نسل از ریسه‌ها، بسیاری از مشکلات مربوط به نورپردازی که در ریسه‌های نسل 1 و 2 وجود داشت، برطرف شده است.

  • نسل چهارم ریسه‌ها

نسل چهارم ریسه‌های شلنگی بر حل مشکلات عمومی نوردهی تمرکز می‌کند.  در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری در مورد علت سو‌سو زدن لامپ‌های الکتریکی انجام شده است. با توجه به یافته‌های این تحقیقات، سوسو زدن و کم و زیاد شدن نور لامپ‌های فلورسانس باعث ایجاد استرس و اضطراب در ذهن افراد می‌شود. نسل چهارم ریسه‌های شلنگی پاسخی برای رفع مشکل سوسو زدن ارائه می‌دهد. بخش‌های مخصوصی در این ریسه‌ها وجود دارند که از سوسو زدن جلوگیری کرده و نوری یکدست و هماهنگ با چشم پخش می‌کند.

 

خرید ریسه شلنگی

تا دهه گذشته، چین تنها تولید کننده انواع ریسه بود. اما امروزه بیشتر کشورهای پیشرفته دارای کارخانه‌های تولید انواع ریسه در کنار سایر لامپ‌های LED هستند. این پیشرفت در تعداد کارخانه‌های تولید کننده، خرید ریسه شلنگی را برای خریداران عمده و عموم مردم آسان کرده. هزینه خرید ریسه شلنگی بالا نیست و با جست و جو در زمینه نوع محصول مورد نیاز خود در میان شرکت‌ها و برند‌های مختلف، می‌توانید به نتایج بسیار خوبی دست یابید.

تاریخچه ریسه شلنگی

نوری که توسط ریسه شلنگی منتشر می‌شود، حاصل مجموع نور ترانزیستورهای کوچک الکترولومینسنت است. روشنایی این ترانزیستورها در کنار یکدیگر افزایش پیدا کرده و به حد کافی می‌رسد. ریسه شلنگی معمولا زاویه‌ای حدود 230 درجه از اطراف خود را روشن می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *