طراحی نورپردازی اتاق

ایده های خلاقانه برای نورپردازی اتاق

نورپردازی اتاق یکی از مهمترین مواردی بوده که می تواند سبب شود تا محیط و فضای اتاق به طور کامل متحول شود. در حقیقت نورپردازی اتاق به چه معناست؟ آیا صرفاً اینکه تعدادی چراغ تهیه نماییم و آنها را با زاویه های مختلفی در درون اتاق قرار دهیم، می‌توان گفت که نورپردازی اتاق را انجام داده ایم؟

در این مقاله قصد داریم تا با الهام گرفتن از ایده های خلاقانه سبب تولید راه ها و روش هایی برای ایجاد یک نورپردازی جذاب و دل انگیز در اتاق شما شویم. نورپردازی اتاق اگر در قسمت سقف و بالای محیط اتاق انجام شود موجب شده تا سرتاسر اتاق به طور یکنواخت روشن بماند.

یکی از جذاب ترین راه ها برای پردازش نور در داخل اتاق، استفاده از حاشیه های سقف می باشد. در شکاف های ایجاد شده در امتداد حاشیه ی سقف می توانید یک طاقچه برای نصب وسیله روشنایی ایجاد نمایید. همچنین با افزودن سوئیچ دیمر، این چراغ ها را هوشمند کرده و با استفاده از آن، افزایش یا کاهش روشنایی اتاق را کنترل کنید. همچنین می توانید رنگ های مختلفی را در محیط اتاق خود تابانده و به نوعی فضا را زیباتر کنید.

در واقع استفاده نمودن از ال ای دی های نواری سبب می‌شود تا نورپردازی اتاق بسیار جذاب تر به نظر برسد. برای برجسته کردن اتاق های تاریک با نور کم این ال ای دی ها بسیار مناسب هستند. اگر محیط آشپزخانه شما فاقد روشنایی کافی می باشد، میتوانید برای نورپردازی آن از ال ای دی های نواری که در زیر کابینت ها قرار می گیرند استفاده کنید. این نوارهای رنگی زیبایی خاصی را به محیط آشپزخانه بخشیده و فضای آن را به زیبایی روشن میکنند.

در هنگام نورپردازی اتاق، چراغ های رشته‌ای معمولاً به عنوان منبع نور ثانویه ای در نظر گرفته می شوند که می توانند حتی بهتر از منبع نور اولیه در اتاق شما کار کنند. دلیل این موضوع، زیباتر بودن ال ای دی های دیواری و نواری شکل می باشد. این منابع نور، طوری طراحی نشده‌اند که نور اصلی یک اتاق باشند، بلکه هدف از ایجاد آن ها در فضای اتاق معمولاً برای برجسته کردن قاب ها و فضای مختلف دیوارها بوده است.

نورردازی اتاق

چطور اتاقم را نورپردازی کنم؟

اصولاً نورپردازی اتاق یکی از مهمترین کارهایی می باشد که برای تزیین و زیباتر نمودن فضایی که در آن قصد سکونت دارید، لازم است. نورپردازی اتاق به شما این حس را می‌دهد که در فضایی مطابق میل و سلیقه خود قرار گرفته اید و در هنگام شب احساس آرامش بخش و دلپذیری را ارائه خواهید کرد. اینکه چگونه بتوانیم خودمان مطابق با سلیقه و ایده هایی که در ذهن داریم نورپردازی اتاق را انجام دهیم، یکی از موضوعاتی می‌باشد که همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به پاسخ این سوال که چطور اتاقم را نورپردازی کنم بپردازیم و با ارائه دادن چند ایده خلاقانه شما را در انجام دادن این کار کمک کنیم.

نور در پس زمینه اتاق یک موضوع بسیار مهم میباشد. برای داشتن اتاقی مزین و زیبا می توانید از چراغ های سقفی در فواصل یکسان استفاده کنید. لوسترهای سقفی گزینه مناسب دیگری هستند که برای نورپردازی اتاق خود می توانید از آنها بهره ببرید. این لوسترها در اشکال و اندازه های مختلفی تولید و تهیه می شوند. بایستی متناسب با فضایی که قرار است تا نورپردازی مناسب در آن اینجا شود، لوستر مورد نظر خود را خریداری کنید.

پیشنهاد می شود که اگر برای اتاق کودک قصد نورپردازی مناسبی دارید، از لوسترهای بامزه و کودکانه استفاده کنید. برای استفاده کردن از لوستر در سالن و مهمان خانه نیز بهتر است تا از لوسترهای مجلل و باشکوهی که زیبایی خارق العاده ای به محیط خانه می افزایند، استفاده شود. لوستر ها معمولاً بسیار زیادی را از خود تنابنده و برای نورپردازی اتاق های بسیار بزرگ، کاملاً مناسب می باشند.

علاوه بر موارد گفته شده، استفاده نمودن از چراغ ها و وسایل نوری که به طور غیر مستقیم نور را به صورت یکنواخت در اتاق پخش می کنند، بسیار مهم است. یکی از نکات قابل توجه که در حین نورپردازی اتاق بایستی به آن توجه ویژه ای داشته باشید آن است که لامپ های سقفی نباید در فضای اتاق سایه اندازند و در عین حال تابش خیره کننده را از خود منتشر کنند که سبب آسیب رساندن به چشم ها شود.

 

می توانید با استفاده از لامپ های توکار، چراغ های رومیزی و دیوارکوب یا لامپ های کف نورپردازی اتاق را بهبود بخشیده و شرایطی مناسب و راحت برای مطالعه، انجام دادن کار های روزمره و یا پخت و پز در آشپزخانه فراهم آورید. در رابطه با منبع نوری که قصد استفاده از آن را برای نورپردازی بهتر اتاق خود دارید، بهتر است که از چراغ هایی که منجر به آسیب رساندن به چشمان شما می شوند، ممانعت کرده و استفاده نمایید. میزان پراکندگی نور از جمله ویژگی‌های می باشد که بایستی در هنگام نورپردازی اتاق به آن توجه خاصی داشته باشید.

سعی کنید از مقدار نور متعادلی در فضای کار خود و یا محل استراحت تان استفاده نمایید. منابع نوری با دمای نور یکسان سبب میشوند تا محیط به تعادل نوری رسیده و جوی آرامش بخش در فضا ایجاد شود. در یک فضای داخلی ایده‌آل و خوب، محیط روشن بایستی دارای شرایطی باشد که از جمله آنها می‌توان به یکنواخت بودن و ثابت بودن مقدار نور اشاره داشت. این بدان معنا است که برای روشنایی اتاق خود و یا سالن پذیرایی و هر مکان دیگری بایستی تا در مرحله اول از لامپ هایی با میزان نور یکسان استفاده کنید. همچنین بهره بردن و استفاده از لامپ هایی با میزان و مقدار نور متفاوت و شرایط پخش نور مختلف، شدیداً اجتناب و جلوگیری کنید.

نورردازی اتاق

از تابش خیره کننده نور اجتناب کنید.

سعی کنید تا برای نورپردازی اتاق خود چراغ ها را به گونه ای قرار دهید که تا حد امکان از تماس مستقیم چشمی با منبع نور جلوگیری شود. معمولاً یک اشتباه رایج و بسیار گسترده که در رابطه با نورپردازی اتاق توسط عده زیادی انجام می شود، این است که لامپ ها را در اطراف محیط اتاق قرار می‌دهند و چینش منبع نور را به گونه‌ای توزیع می کنند که سبب آسیب رساندن به چشم ها می شود.

نورردازی اتاق

اگر هنوز نیاز به استفاده از نور بیشتری برای فضای داخلی خود دارید، لازم است تا از وسایل و لوازم جانبی ویژه ای مانند توری های ضد تابش در برابر منبع نور استفاده نمایید. انجام دادن این کار سبب می شود تا از تابش مستقیم نور به چشمان شما جلوگیری به عمل آمده و آسیب کمتری متوجه دیدگان افراد حاضر در آن مکان شود.

از ال ای دی های نوری استفاده کنید؛ زیرا استفاده از روشنایی های ال ای دی موجب می‌شود تا تابش خیره کننده نور به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. این وسایل روشنایی بسیار کارآمدتر از سایر لوازم معمولی هستند. به عنوان مثال از مزیت هایی که لامپ های ال ای دی در نورپردازی اتاق برای شما به همراه دارند، صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. دوام و طول عمر بالای لامپ های ال ای دی از دیگر مواردی است که آنها را از سایر وسایل و پردازنده های نوری متمایز می کند. طبق اطلاعات داده شده از محصولات نوری ال ای دی، این وسایل معمولاً طول عمری در حدود ۲۵ سال دارند. فایده و مزیت دیگری که لامپ های ال ای دی در نورپردازی اتاق، برای شما به همراه دارند آن است که نور تابانیده شده را تا حد زیادی به طور طبیعی و یکسان منتشر می‌کنند و بنابراین دیگر از تابش خیره کننده نور خبری نخواهد بود.

به تنوع نور و روشنایی اتاق توجه ویژه‌ای داشته باشید. فناوری های مدرن امکان تنظیم محیط نور در اتاق را مطابق با بیوریتم های طبیعی انسان فراهم می کنند. خورشید دمای رنگ خود را در محدوده نسبتاً وسیعی تغییر دهد. در طول صبح و بعد از ظهر و عصر نور کاملاً متفاوتی از آن ساطع می شود. در هنگام طراحی و نورپردازی برای اتاق خود می توانید تغییر دمای رنگ را در طول زمان مطابق با بیوریتم های طبیعی شبیه سازی کنید. این فرایند را می‌توان با اتصال منابع ال ای دی به حسگرهای نور، یک تایمر خودکار و سیستم دمای رنگ انجام داد. با استفاده از این فرایند می‌توانید سیستم روشنایی بسیار مطلوبی را در فضایی که در آن اسکان دارید، برقرار کنید.

داشتن نورهای شبیه سازی شده و کاملاً طبیعی منطبق با نور خورشید،  فضای داخلی اتاق ها را منسجم کرده و موجب می شود تا خانه شما به مکانی دنج و کاملاً روشن تبدیل گردد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *