انواع محصولات روشنایی

روشنایی از انواع مختلفی تشکیل می‌شودکه می‌توان به لامپ‌ها چراغ‌ها که در اطراف ما وجود دارند و در خانه‌ها کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود اشاره کرد.در این مقاله به انواع آن و چگونگی انتخاب این محصولات خواهیم پرداخت.می‌توان از اولین اختراعات روشنایی بشر که امروزه همچنان کاربردی است لامپ را نام برد که توسط توماس ادیسون اختراع شد.

لامپ‌ها

ابتدا به ذکر انواع لامپ‌ها می‌پردازیم که شامل مواردی چون لامپ رشته‌ای، هالوژن، ال ای دی، مهتابی، نئونی و فلورسنت می‌باشد.لامپ‌ها همچنین در انواع سایز‌ها و ولتاژها اعم از کم‌مصرف، مهتابی و آفتابی قابل تهیه هستند.

لامپ‌های رشته‌ای متداول‌ترین و ارزان‌ترین نوع لامپ‌ها هستند که البته فقط 700 تا 1000 ساعت عمر مفید دارند و اتلاف انرژی آن‌ها هم بالاست به همین دلایل لامپ‌های کم مصرف از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند.

پروژکتور‌ها

پروژکتورها از کاربردی‌ترین محصولات روشنایی می‌باشند که دارای یک کاسه‌ی انعکاس هستند.وجود این کاسه چند برابر شدن نور را به همراه دارند.همین مزایا باعث می‌شود که پروژکتورها اغلب در مکان‌هایی مانند خیابان‌ها، محیط‌های امنیتی، کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها بسیار کاربردی باشند.از انواع آن هم می‌توان به پروژکتور‌های خیاری، خطی، خورشیدی، خطی و ال ای دی اشاره کرد.

 

چراغ‌های ریلی

چراغ‌های ریلی از به‌روز ترین راه‌ها برای تامین نور فروشگاهها و مکان‌ها با شرایط خاص می‌باشند.در این روش ریل‌ها به صورت منظم‌ و پشت سر هم یا نامنظم نصب شده سپس چراغ‌ها با زاویه دلخواه کنار یکدیگر روی آن وصل می‌شوند.از مواردی که باید در نظر گرفت میزان وزن و تعداد چراغ‌های مصرفی روی هر ریل و همچنین تامین برق ریل خواهد بود.

 

 

چراغ‌های ریسه‌ای

این روشنایی‌ها بیشتر برای مصارف‌های زیبایی و تزئینی کاربردی هستند.این ریسه‌ها بیشتر در آپارتمان‌ها در فضاهای داخلی و خارجی در تمامی بخش‌هایی که نیاز به نور‌های زیبا و تزئین دارند مانند استخر‌ها، پله‌ها، و طراحی بیرونی آپارتمان استفاده می‌شوند.از ویژگی‌های ریسه‌ها هم می‌توان به انواع رنگ بندی نور چراغ‌ها، عدم نفوذ آب و همچنین اندازه‌های مختلف عرض آن اشاره نمود.

لوستر‌ها

لوسترها را می‌توان پایه ثابت اکثر دکوراسیون‌ها چه در منازل چه در مکان‌های دیگر نام برد.لوستر به علت زیبا بودن شکل ظاهری خود می‌تواند در مکان‌هایی که نیاز به نورپردازی سقفی وجود دارد علاوه بر تامین نیاز به روشنایی  به محیط جلوه بسیاری ببخشند.آویز‌های سقفی از نظر طراحی انواع مدرن و اسپرت دارند که نسبتاً نور کمتری را ارائه می‌دهند که برای استفاده در محیط‌هایی که به نور زیادی احتیاج دارند توصیه نمی‌شود.در فضاهایی که علاوه بر نور زیاد فاکتور مجلل و لوکس بودن ادوات مد نظر می‌باشد توصیه ما آویز‌های کریستالی یا چوبی است.

چراغ‌های آباژور و رومیزی

از جمله نور پردازی‌های آرامش بخش و زیبا چراغ‌های آباژور و رومیزی هستند که بیشتر در اتاق‌ خواب‌ها و دفاتر کار استفاده می‌شوند.آباژور‌ها سه نوع اعم از ایستاده، رومیزی و کفی را شامل می‌شوند.

آباژور‌های رومیزی بیشتر به عنوان منبع نور ثانویه استفاده می‌شود که به سادگی جابه‌جا می‌شوند و استفاده از همین المان ساده می‌تواند به فضای شما روح تازه‌ای ببخشد.

آباژور‌های کفی شاید کم استفاده‌ترین نوع آباژور در بین انواع آن می‌باشد که برای به کار گیری آن نیازی به میز و پایه ندارید.

چراغ‌های سقفی سنسوردار

این نوع روشنایی برای استفاده در راه‌پله‌ها و راهروهای مراکز تجاری و مسکونی کاربرد دارند چون کلیدی جهت خاموش یا روشن کردن ندارند و سنسورها به صورت هوشمند این وظیفه‌ را به عهده دارند.مکانیزم کارایی آن نیز بدین شکل است که در صورت رد شدن افراد از جلوی چشمی چراغ روشن و بعد از خالی شدن راهرو چراغ‌ها خاموش خواهند شد.به همین جهت این نوع روشنایی از نظر صرفه‌جویی برق و خرید کلید و پریز اضافی بسیار مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد. در سنسور چراغ‌های سقفی از کریستال، آهن و شیشه استفاده شده که به همین علت قبل از خرید به ارتفاع محل نصب دقت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *