آیا با انواع کلید و پریز موجود در بازار آشنایی دارید؟

به نظر شما یکی از پرکاربردترین قطعاتی که در تمامی ساختمان ها دیده می شود، چیست؟ گزینه های زیادی برای ذکر کردن وجود دارد که یکی از آنها کلید و پریز است. در هر ساختمان و بنایی که انرژی برق در جریان است، باید کلید و پریز هم وجود داشته باشد. رابطه ای که این دو بار هم دارند ناگسستنی است و هیچکس نمی تواند ادعا کند که در یک ساختمان و یا بنا برق وجود دارد اما کلید و پریزی در آن به چشم نمی خورد. شاید این بزرگ ترین دروغی باشد که بشر آن را گفته است. به هر حال قصد ما این نیست که مشخص کنیم آیا همه ما دروغ های بزرگی می گوییم یا خیر، ما قصد داریم در مورد انواع کلید و پریزهایی که در ساختمان ها تعبیه می شوند، صحبت کنیم.

انواع کلید و پریز

هیچ عاملی از دست تکنولوژی در امان نبوده و ردپای آن را در هر فضایی می توان مشاهده کرد، حتی در مورد کلید و پریزها. امروزه کلید و پریزهایی با هوشمندی بالا وارد بازار شده اند و نحوه استفاده او از انرژی برق را به نحو قابل توجهی بهبود بخشیده اند. کلید و پریزها از نظر عملکرد دو نوع دارند:

  • کلید و پریز ساده
  • کلید و پریزهای الکترونیکی

کلیدهای ساده

کلیدهای ساده موجود در بازار، شامل کلید های یک پل، دو پل و کلیدهای تبدیل هستند. کلیدهای یک پل و دو پل را به به طور حتم در منزل خود دیده اید. کلیدهای یک پل، کلیدهایی هستند که تنها یک لامپ را روشن و خاموش می کنند و کلیدهای دو پل کلیدهایی هستند که می توانند دو لامپ را روشن و خاموش کنند.

کلیدهای تبدیل، کلیدهایی هستند که می توان به کمک آنها یک لامپ را از دو نقطه متفاوت خاموش و روشن کرد. فرض کنید در منزل شما یک راهروی طولانی وجود دارد. اگر شب هنگام به راهرو وارد شوید می تواند با استفاده از کلید لامپ که در قسمت ورودی راهرو قرار دارد، لامپ را روشن کنید و وقتی به انتهای راهرو رسیدید با کلیدی که در این قسمت قرار گرفته آن را خاموش کنید. در اینجا شما یک لامپ را با دو کلید که در دو قسمت متفاوت قرار گرفته، خاموش و روشن کردید.

انواع کلیدهای الکترونیکی

همان طوری که اشاره کردیم شکل و کارکرد کلیدهای برق امروزی تغییرات قابل توجهی کرده است. از جمله تغییراتی که می توان در مورد کلیدها اشاره کرد، تبدیل کلیدهای ساده به کلیدهای الکترونیکی است. این کلید نیز انواع متفاوتی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

کلیدهای تایمردار

یکی از انواع کلیدهای الکترونیکی، کلیدهای تایمردار می باشد. همان طوری که از نام کلید تایمردار مشخص است، در جاهایی نصب می شوند که نیاز است در زمان خاص و مشخصی جریان برق قطع شود. از جمله این فضاها می توان به راهرو، فضاهای باز و یا نورپردازی ساختمان ها اشاره کرد. این تایمر قابلیت تنظیم شدن دارد.

کلیدهای لمسی

از مدرن ترین کلیدهای موجود در بازار، کلیدهای لمسی هستند. یکی از جاهایی که می توان حضور این نوع کلید را به خوبی مشاهده کرد، خانه های مدرن و هوشمند امروزی است. این کلیدها با کمک حرارت و لمس کار می کنند و در هتل های لوکس و یا کافه هایی که فضایی لوکس و مدرن دارند نیز به کار برده می شوند.

کلید دیمردار

یکی دیگر از انواع کلیدهای الکترونیکی، کلید دیمردار است. این کلید مناسب جاهایی است که باید شدت نور تنظیم گردد. نحوه عملکرد این کلیدها به صورت چرخشی و یا اهرمی است و با چرخاندن و حرکت دادن آن می توان شدت نور را کم  و یا زیاد کرد. سالن های سینما، سالن های تئاتر و اتاق خواب از جمله جاهایی هستند که این کلید کارایی بالایی از خود نشان می دهد.

کلید برق سنسور حرکتی

از دیگر انواع کلیدهای الکترونیکی، کلیدهای  موشن هستند. این نوع کلید از توانایی بالایی برای کاهش مصرف برق برخوردار بوده و قادر است در مصرف انرژی برق صرفه جویی قابل ملاحظه ای داشته باشد. معمولا وقتی یک حرکت در محیط بسته صورت می گیرد این کلید فعال شده و محیط را روشن می کند. در راهروها و راه پله ها این کلید کارایی زیادی دارد.

برای خرید انواع کلید و پریز کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *