آشنایی با ویژگی‌های پروژکتور LED

پروژکتور‌ LED امروزه جایگزین‌های بسیار ایده‌آلی برای روشنایی‌های پر مصرف دیگر هستند.برخلاف لامپ‌ها که بخش زیادی از انرژی را به گرما و اتلاف انرژی تبدیل می‌کنند از این حیث پروژکتور LED گرمایش کمتر و همچنین بازدهی تا 80% انرژی را ارائه می‌کنند. علاوه بر این عمر مفید پروژکتور‌ها چیزی بین 3 تا 6 برابر لامپ‌ها هستند که چیزی در حدود 50000 ساعت است. مزیت دیگر ولتاژ ورودی پایین پروژکتور‌هاست که باعث کاهش هزینه‌های کابل و سیم‌کشی خواهد شد.

علاوه بر مزایای کلی که در بالا ذکر شد پروژکتور‌های LED در مقایسه با پروژکتور‌های معمولی هم مزیت‌های دیگری دارند از قبیل نوردهی بالاتر، عمر پنج تا 10 ساله، مصرف پایین‌تر و تنوع رنگ نور بسیار را دارا می‌باشند.

پرژکتور‌ها همچنین در کمتر از یک ثانیه به صورت کامل روشن شده و قابلیت تغییر شدت نور با توجه به نیاز کاربر و محیط را دارا می‌باشند.

پروژکتور‌ LED به دلیل داشتن لنز‌های مخصوص امکان تغییر زاویه نور را هم دارا می‌باشند که باعث می‌شود در انواع سالن‌ها، کارگاه‌ها، استادیوم‌ها، بیلبورد‌های تبلیغاتی، نور پردازی‌ برای آپارتمان‌ها و حتی فروشگاه‌ها بسیار کاربردی باشند.

نکاتی راجب انتخاب نوع پروژکتور LED

به فضا و مساحتی که برای روشنایی به پروژکتور نیاز دارید دقت کنید چون باید به دو فاکتور توان و مدل پروژکتور دقت کنید.

پروژکتور‌های نوع POWER-LED چون پرتابی هستند برای فاصله‌های دور ایده‌آل هستند.

از پروژکتور‌های COB و SMD برای فاصله‌های کم در حدود 5 متر بسیار مناسب هستند.

واحد شدت نور در پروژکتورها لومن می‌باشد که با وجود برخی پروژکتور‌های بی‌کیفیت مخصوصاً چینی توجه به میزان لومن قبل از تهیه بسیار ضروری است. زیرا دیده شده که دو پروژکتور از دو برند متفاوت با ولتاژ یکسان میزان نور متفاوتی را ارائه می‌دهند.

نکته دیگر دقت به رنگ نور پروژکتور است که رنگ سفید و آفتابی برای کاربرد اصلی و رنگ‌های دیگر مانند قرمز، آبی، سبز و غیره برای استفاده تزیینی قابل استفاده هستند.

پروژکتور لنزدار چیست؟

پروژکتور لنزدار برای مکان‌هایی که فاصله زیادی از محل نصب پروژکتور دارند کارایی دارد که به اصطلاح نیاز به پرتاب نور زیادی دارد. پروژکتور‌های لنزدار قابلیت تغییر زاویه لنز مانند 5، 15، 30، 60، 90 و 120 درجه را متناسب با نیاز کاربر ارائه می‌دهند.

IP پروژکتور LED

IP واحد مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب می‌باشد که نسبت به میزان مقاومت عدد IP بالاتر می‌رود. پروژکتور‌های مقاوم درجه IP65 را دارند که به معنی ضد گرد و غبار و آب بودن آن است.

ولتاژ پروژکتور LED

پروژکتور‌‌ها به دلیل نوسانات برق شهری از ولتاژ 80 تا 265 را به راحتی پشتیبانی می‌کنند. البته برای کسانی که با باطری خودرو یا سایر باطری‌ها سر‌وکار دارند هم پروژکتور‌های مخصوصی با ولتاژ 12 تا 24 ولت وجود دارد.

فاکتور وزن پروژکتور LED

پروژکتور‌های سبک اصولاً مقاومت کمتری هم در برابر ضربه و هم نفوذ و دفع حرارت دارند که مخصوصاً عدم دفع حرارت تاثیر زیادی در پایین آمدن عمر پروژکتور در طولانی مدت دارد. پس در زمان تهیه پروژکتور به وزن پروژکتور دقت شود.

عمر مفید پروژکتور

پروژکتور در صورتی که از برند و کیفیت بالایی تهیه شده باشد می‌تواند کارکرد حدود 10 تا 12 سال را تضمین نماید که باز هم اهمیت تهیه پروژکتور معتبر و با کیفیت را نشان می‌دهد در حالی که برند‌های بی‌کیفیت فاقد گارانتی و عمر مناسب هستند.

محل نصب پروژکتور LED

محل نصب پروژکتور‌ها اصولاً فضا‌های باز و بیرونی ساختمان‌ها هستند. فضا‌های بسته و داخلی به علت عدم جریان هوا باعث کاهش عمر مفید پروژکتور‌ها خواهد شد که مناسب نصب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *